Jaska Halttunen Karkkila Suomalainen luonto

Metsäni & #FILLARIPÄIVÄKIRJA2

Tervehdys! Onko metsistämme tullut meille itsestäänselvyys, voimavara, joka vaan jatkaa kasvuaan mistään välittämättä? Mitkä ovat yksilön vaikutusmahdollisuudet metsiemme suojeluun ja mistä metsänomistajat saavat tietoa metsän vastuullisesta hoidosta? Luonnon monimuotoisuuden turvaava metsänhoito ei välttämättä tarkoita tuotoista tinkimistä. Muun muassa näihin kysymyksiin lähden etsimään vastausta tulevan kahden vuoden ajan, jonka aikana kierrän maastopyörällä – bikepacking-meiningillä - Suomen metsiä, virkistysalueita ja kansallispuistoja. Voit seurata retkiäni: facebook.com/fillaripaivakirja retkipaikka.fi/vapaa/author/jaska instagram.com/fillaripk Sekä YouTubessa: Karkkila: https://www.youtube.com/watch?v=IHwYQB6YBzE&t=4s Mäntyharju - Repovesi: https://www.youtube.com/watch?v=3iu8YnIL5RU&t=2s Metsä asuu meissä kaikissa. Oma suhtautumiseni metsään on aina ollut läheinen. Metsässä olen kuljeksinut ja pyöräillyt. Metsässä olen rakastanut ja metsään olen murheeni hukuttanut. Lähimetsiemme monimuotoisuuden säilyttäminen sekä vaihtoehtojen etsiminen suurille avohakkuille sekä vastuullisen metsänhoidon tiedonjakaminen ovat keräykseni peruspilarit. Liki 80% Suomen pinta-alasta on metsää, se on enemmän kuin missään muualla Euroopassa . Mutta metsissämme elää 814 uhanalaista lajia – ja määrä kasvaa, jos metsienkäsittelyssä ei tapahdu muutosta. Miten me voimme vaikuttaa? Kerään varoja tämän ohjelman kautta sekä vuonna 2020 julkaistavasta #FILLARIPÄIVÄKIRJA2 -kirjasta. Osa kirjan tuotosta ohjataan tähän keräykseen. Olkoon polkunne mutkaisia, kiemuraisia, yksinäisiä, vaarallisia ja johdattakoon ne teidät mitä ihmeellisimpiin maisemiin. - Edward Abbey Suomalainen luonto Sadat metsälajit sekä kymmenet erilaiset metsäelinympäristöt ovat uhanalaisia metsien voimakkaan käytön sekä suojelualueiden vähäisyyden vuoksi. Suojelun tavoite: Suomalaisen luonnon monimuotoisuuden säilyttäminen. Uhanalaisten lajien ja niiden ainutlaatuisten elinympäristöjen suojelu. Mitä tuellasi saadaan aikaan? Uhanalaisten lajien, kuten valkoselkätikan ja suurpetojen suojelu poliittinen vaikuttamistyö suurpetojen suojelemiseksi metsäperinneympäristöjen kunnostaminen talkootyönä vaikuttaminen päättäjiin mm. suojelualueiden lisäämiseksi yhteistyö metsäalan toimijoiden kanssa vastuullisen metsänhoidon kehittämiseksi vapaaehtoinen metsien suojelu WWF:n Perintömetsä-ohjelman kautta. Voit seurata retkiäni: facebook.com/fillaripaivakirja retkipaikka.fi/vapaa/author/jaska instagram.com/fillaripk

15.2.2018 30.4.2020

Jaska Halttunen