Norma Ira Helena Turku Saimaannorppa

Autetaan yhdessä saimaannorppaa

Vietän syntymäpäivääni 27.6. Tänä vuonna toivon syntymäpäivälahjaksi sitä, että autetaan yhdessä saimaannorppaa lahjoituksen muodossa :) Summalla ei ole väliä, sillä jokainen lahjoitus on tärkeä. Lahjoittaa voit helposti tämän sivun kautta. Tämä keräys kohdistuu nimenomaan norpan hyväksi! Saimaannorppa on erittäin uhanalainen hylje. Sitä tavataan ainoastaan Saimaalla, joten sen pelastaminen on meidän suomalaisten vastuulla. Vuonna 2017 norppien määräksi arvioitiin 380 yksilöä. Kanta on onneksi ollut hitaassa nousussa 80-luvun puolivälin jälkeen, jolloin norppakanta oli vain n. 120-150 yksilöä. Apua kuitenkin tarvitaan vielä, sillä kanta on edelleenkin romahdusaltis. Norppa ei itse voi elinympäristönsä uhkiin vaikuttaa, mutta me voimme. Siksi sen auttaminen on mielestäni tärkeää. Suojelun tavoitteena on WWF:n sivujen mukaan saimaannorpan välittömän sukupuuton poistaminen ja kannan palauttaminen myös entisille elinalueilleen. Miten tuki käytännössä näkyy? -Pesärauhan julistaminen vuosittain -Norpan elinympäristön suojeleminen ja norpalle vaarallisen verkkokalastuksen rajoittaminen -Norppakannan laskenta ja käyttäytymistutkimus suojelun tehostamiseksi -Vähälumisina talvina pesää rakentavan norpan auttaminen apukinoksilla -Norppatiedon jakaminen ja ympäristökasvatus Keräys on voimassa 7.7. asti. Kiitos osallistumisesta! :)

16.6.2018 7.7.2018

Norma Ira Helena