WWF Suomi Helsinki Suomalainen luonto

60 vuotta luontopolulla – Liisa Rohwederin syntymäpäiväkeräys

Elämämme rakentuu luonnon monimuotoisuuden varaan. 9. huhtikuuta olen saanut olla 60 vuotta osa luontoa ja elää sen keskellä. Luonto on antanut minulle enemmän kuin voin koskaan antaa sille takaisin. Tulen erittäin onnelliseksi, jos minua muistetaan syntymäpäivänäni osallistumalla keräykseeni suomalaisen luonnon suojelutyölle. Itselleni rakkain paikka Suomen luonnossa on Saimaa. Aivan pienestä pitäen olen saanut viettää kesäni järven rannalla Puumalassa. Siinä ympäristössä kasvoi läheinen suhteeni luontoon, joka on johdattanut minut myös ympäristösuojelutyön pariin. Työelämässä WWF:n pääsihteerinä minulla on ollut suuri kunnia suojella muun muassa lapsuudestani tuttua, ikonista saimaannorppaa. Lajin kanta on ilahduttavasti kasvanut suojelutyön tuloksena, mutta ikävä tosiasia on, että ilmastokriisin eteneminen vaarantaa saimaannorpan pesinnän ja verkkokalastus on yhä suuri uhka lajille. Erittäin uhanalainen saimaannorppa tulee tarvitsemaan apuamme vielä pitkään. Syntymäpäiväkeräykseeni eri kanavissa tulleiden lahjoitusten ansiosta olemme saaneet jo hankittua norpan suojelutyössä välttämättömän veneen. WWF:n aluevastaava Ismo Marttinen on työskennellyt Saimaalla 40 vuotta omalla venekalustollaan, ja halusimme tällä lahjoituksella varmistaa, että työ Saimaalla voi jatkua entistäkin turvallisemmin ja tehokkaammin. Suurkiitokset minulta ja norppatyöryhmältä kaikille tähän mennessä lahjoittaneille! Norpan lisäksi apua tarvitsee moni muukin maamme laji. Teemme joka päivä WWF:llä töitä luonnon monimuotoisuuden säilyttämiseksi. Se on nyt vallitsevassa koronaviruksen aiheuttamassa maailmantilanteessa haastavampaa ja vaatii uudenlaista ajattelua. Keskitymme nyt toimintaan, jota voimme tehdä poikkeustilanteessa vallitsevia turvallisuusohjeita noudattaen. Suunnittelemme esimerkiksi tulevia kenttähankkeitamme, vaikutamme ympäristöä koskeviin poliittisiin päätöksiin ja laadimme tulevan lukukauden ympäristökasvatusmateriaaleja kouluille. Tukijoiden avulla määrätietoinen ja pitkäjänteinen työmme jatkuu poikkeustilanteesta huolimatta. Upeana tuoreena esimerkkinä WWF:n ansiosta merikotka on pelastettu sukupuutolta ja se on nyt elinvoimainen. Haluan innostaa sinut mukaan luomaan vastaavanlaisia suomalaisen luonnonsuojelun menestystarinoita muidenkin lajien osalta. Jos sinä tai organisaatiosi tahdotte muistaa minua, tehkää se muistamalla luontoa. Sydämellinen kiitos! Kuvat alla: Ismo Marttinen / WWF

1.2.2020 30.4.2020

WWF Suomi