Heli Seppänen 50100 Mikkeli Jääkarhu

Jääkarhun joulukalenteri

Jääkarhut ovat aina olleet lähellä sydäntäni. On riipaisevaa ajatella, että ne kuolisivat meidän takiamme sukupuuttoon. "Jääkarhu Jääkarhu (Ursus Maritimus) on suurin maalla elävä lihansyöjä. Jääkarhu käyttää jopa puolet ajastaan ravinnon hankkimiseen, mutta usein huonolla menestyksellä – alle kaksi prosenttia sen saalistusyrityksistä tuottaa tulosta. Ilmastonmuutos on tälle ainutlaatuiselle eläimelle iso riski, sillä sen ravinnonhankinta vaikeutuu entisestään jääpeitteen huvetessa." Ilmaston lämpeneminen vaikeuttaa jääkarhun elämää erityisesti heikentämällä sen ravinnonsaantia. Jäälautalta käsin saalistettavat hylkeet ovat jääkarhun pääravintoa. Hylkeet jäävät kuitenkin jääkarhun tavoittamattomiin, mikäli jäätä ei ole. Jääkarhu on ravintoketjun huipulla. Siksi jääkarhuihin kertyy suuria määriä ympäristömyrkkyjä, erityisesti pysyviä orgaanisia yhdisteitä (esim. dioksiini, PCB ja DDT). Joillain alueilla jääkarhuemojen maidossa on niin suuria määriä kemikaaleja, että pennut voivat jopa kuolla niihin. Öljyn ja kaasun etsintä on suuri uhka lajin tulevaisuudelle. Öljyvuotojen riski on suuri ja vuoto voi pilata jääkarhun elinalueita. Öljy sivutuotteineen aiheuttaa niille vakavia terveysriskejä. Öljynporaukseen liittyvät räjäytys- ja rakennustyöt voivat häiritä jääkarhuja." (WWF:n sivuilta)

7.11.2016 31.1.2017

Heli Seppänen