WWF Suomi Helsinki WWF Yleiskeräys

Kopterikameroita merikotkatyöhön

Nyt sinulla tai yrityksellänne on loistava tilaisuus tukea konkreettisesti luonnonsuojelutyötä ja auttaa maamme suurinta petolintua! Tavoitteenamme on kerätä varoja kuuteen kopterikameraan, joiden avulla voimme seurata Suomen merikotkakannan kehitystä aiempaa tehokkaammin. Kuusi kopterikameraa maksaa yhteensä 9 000 euroa. Ympäristömyrkkyjen vuoksi romahtanut merikotkakantamme on pitkäjänteisen suojelutyön ansiosta pelastettu sukupuuton partaalta. WWF Suomen merikotkatyöryhmän vuonna 1973 alkaneen suojelutyön perustana on alusta asti ollut kattava kannanseuranta, jonka avulla myös suojelutoimien vaikuttavuutta on pystytty arvioimaan. Edelleen pyrimme löytämään ja rengastamaan kaikki kuoriutuvat poikaset. Merikotkakannan kasvun myötä töitä on vuosi vuodelta enemmän. Maastotyöt tehdään pääasiassa vapaaehtoisvoimin. Rengastuksessa tärkeää on hyvä kiipeilytaito, sillä kotkan oksista ja risuista kokoama suuri pesä on usein korkealla puussa. Pesäpaikalle tultaessa vapaaehtoiset eivät aina voi olla varmoja, että juuri kyseisessä pesässä on elämää. Merikotkan reviirillä on yleensä useita ”vaihtopesiä”, joita ne käyttävät pesintään eri vuosina. Nykyteknologiaa hyväksi käyttäen on mahdollista tarkistaa pesä kiipeämättä puuhun ja säästää maastotöihin kuluvaa aikaa huomattavasti. Tavoitteenamme on hankkia merikotkatyöryhmän käyttöön kopterikameroita, jotka lentävät puun alta muutamassa sekunnissa kuvaamaan pesän tilanteen. Kopterit tekevät kuvauksen nopeasti eivätkä häiritse poikasia tai emoja tarpeettomasti. Yllä olevalla videolla näet kopterikameran toiminnassa merikotkan pesällä. Videon on kuvannut Jukka Passinen. Mitä rahalla saa: - yhden kopterin hinta on noin 1000 € - yksi kopteriin kiinnitettävä kamera 500 € Yläreunan kuva: Staffan Widstrand / WWF

17.3.2016 31.12.2016

WWF Suomi