Legenda pienestä luusta 20100 Turku Jääkarhu

Legenda pienestä luusta -arktisen alueen puolesta

Teatteri Kolmannen tilan esitys "Legenda pienestä luusta" tapahtumat alkavat arktiselta Wrangelin saarelta. WRANGELIN SAARI sijaitsee Koillis-Siperiassa, arktisella alueella. Saari on ollut UNESCOn suojelukohde vuodesta 2004. Siellä elää yksi maailman suurimmista jääkarhupopulaatioista. "Wrangelin saari on paikka, josta jo pitkään on ollut havaittavissa ilmastonmuuttuminen. Sen ekosysteemi on poikkeuksellisen herkkä, monimuotoisuus ainutlaatuista." -sanoo näytelmän henkilö, islantilainen meribiologi Rán Snorradottir. Wrangelinsaari on erittäin tarkasti valvottu suojelualue. Aiemmin historiansa aikana saaresta tuli turvapaikka lajeille, jotka jo muualta olivat kadonneet elinympäristöjen tuhoutumisen tai ihmisen toiminnan seurauksena. Kuten villamammuteille. Näitä eli saarella vielä noin neljä tuhatta vuotta sitten, samaan aikaan kun Gizan pyramidit jo oli rakennettu… Esityksen harjoitusprosessin aikana hätä ja huoli arktisen alueen säilymisestä on tullut kouriintuntuvaksi. Teoksellamme haluamme herättää ajatuksia, mutta haluamme myös auttaa konkreettisesti. Näyttelijäryhmä päätti ohjata ensi-iltalahjoihin tulevat rahat WWF:n Jääkarhu-keräykseen, arktisen alueen suojeluun. Haluamme tarjota saman mahdollisuuden myös katsojillemme ja kannattajilemme. Maapalloa on vaalittava!

19.2.2018 31.5.2018

Legenda pienestä luusta