Markus Kallionpää Naantali Ilmasto

Hanko-Nuorgam Vaelluskeräys

Jokainenhan meistä haluaa elää maailmassa, jossa on hyvä olla. Maailmassa, joka voi hyvin. Ja jokainen meistä haluaisi antaa saman mahdollisuuden myös jälkipolville. Eikö? Tällä hetkellä kuitenkin teemme juuri päinvastoin! Huolimattomuutemme ja mukavuudenhalumme, ahneutemme ja välinpitämättömyytemme ajaa maapalloa ja sen ilmastoa sellaiseen tilaan, että meillä ei suurta perintöä ole jälkipolville antaa. Viimeisen 70 vuoden aikana, yhden ihmiselämän aikana on tapahtunut niin paljon pahaa, että nyt on korkea aika muuttaa elämämme suuntaa. Tehdä pieniä muutoksia arkeemme, jotta yhdessä niistä koostuu suurempi hyvä. Vähennetään vedenkäyttöä, käytetään sähköä säästäväisemmin tai pyritään siirtymään mahdollisimman paljon käyttämään uusiutuvaa energiaa. Aurinko- ja tuulivoima on jo sellaisella asteella, että niiden käytöllä voimme jo pitkälti korvata "perinteisemmän" ydinvoiman. Kierrätetään entistä tehokkaammin ja ennenkaikkea, muutetaan koko ajatusmaailmaamme siitä, millaisessa maailmassa olemme tottuneet elämään. Koska nykytahdilla sitä elämäntapaa ei ole enää kauan mahdollista elää. Yhteiskunta tuputtaa meille aina uusinta uutta, jotain mikä on "pakko" saada, mitä ilman ei nykyaikana tule toimeen. Pyritään olemaan omavaraisempia ja mietitään jatkossa tarkemmin mitä todella tarvitsemme! Ja mitä ihminen oikeasti tarvitsee...? Vettä, ruokaa, suojan ja tietysti sosiaalisia suhteita. Kaikki muu on käytännössä ylimääräistä. Mutta onhan meidän mahdotonta nykyaikana elää luolamieselämää, mutta ihan ajatusleikkinä, siinä se millä ihminen todella pärjäisi. Itse olen tätä todistaakseni päättänyt vaeltaa Suomen päästä päähän, kävellen. Matkani kulkee Suomen eteläisimmästä pisteestä pohjoisimpaan. Ja reittini olen suunnitellut niin, että se seurailee vesistöjä ja vähän pienempiä teitä ja luonnonpolkuja pitkin. Suuria valtateitä pyrin välttämään. Koko matka olisi tarkoitus kävellä, tai ainakin yrittää kävellä alusta loppuun! Matkani alkoi jo 5.5.2013 ja olen jo Hämeenlinnassa. Muutamia kyytitarjouksia on jo tullut, mutta haluan päästä perille jalkaisin ja käsi sydämellä todeta, että kävelin koko matkan. Vaelluksen aikana yövyn niin usein kuin mahdollista, luonnossa...käytännössä siis koko matkan. Ruokani teen itse pääsääntöisesti reitin varrella retkikeittimellä ja raaka-aineet hankin kaupoista matkan varrella, sekä mahdollisuuksien mukaan itse pyydystämällä luonnosta. Vaellus tulee koettelemaan minua niin fyysisesti kuin henkisestikin. Paljosta olen luopunut tämän vuoksi, mutta paljon toivon tämän myös antavan. Oman panokseni ilmastonmuutos keräykseen annan omalla hiellä ja verellä... Samaa en teiltä toivovtai halua vaan rohkeasti ja suoraan, mutta nöyrästi, miettimään elämäntapaamme ja jos vähänkään tuntuu siltä että omaatuntoa kolkuttaa, avaamaan kukkaronnyörejä ja tekemään lahjoituksen WWF:lle ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Sen lisäksi toivon vielä, että omalta osaltanne tekisitte niitä pieniä muutoksia arkeen, joilla jarrutamme hiilidioksidipäästöjä. Oma hiilijalanjälkeni tältä kesältä tulee olemaan hyvin pieni! Ja jatkossakin aion miettiä tarkemmin tekojani ja niiden merkitystä luonnolle. Pieni hauska yksityiskohta itse kävelyyn liittyen vielä...askeleita kävelylläni tulee yhteensä noin viisi miljoonaa!! Eli käytännössä otan melkein yhden askeleen jokaista suomalaista kohti :) Vaellustani voitte seurata Facebookissa sivulta "Oman tiensä kulkija". Tai suoraan linkistä www.facebook.com/omantiensakulkija Tee nyt lahjoitus ilmastonmuutosta vastaan. Yhdessä kohti vihreämpää tulevaisuutta!! Kiitos! Terveisin Oman tiensä kulkija

22.5.2013 30.9.2013

Markus Kallionpää